Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Posłowie PiS złożyli do NIK wniosek o wszczęcie kontroli w Porcie Gdynia

Dalej Wstecz
Autor:

GR

Data publikacji:
15-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Przegląd prasy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Posłowie PiS złożyli do NIK wniosek o wszczęcie kontroli w Porcie Gdynia
Port Gdynia
Posłowie PiS złożyli do NIK wniosek o wszczęcie kontroli w Porcie Gdynia. Chodzi o rozstrzygnięty we wrześniu przetarg na 6-letnią obsługę terminala promowego w porcie w Gdyni, który wygrała szwedzka firma Stena Line. Zarząd portu odpiera zarzuty.

W poniedziałek przed siedzibą Portu Gdynia została zorganizowana konferencja prasowa, podczas której posłowie PiS: Kacper Płażyński i Dorota Arciszewska-Mielewczyk poinformowali, że otrzymali dokumenty z portu dotyczące przetargu na obsługę terminala promowego. Ich zdaniem, doszło do „odrzucenia oferty złożonej przez konsorcjum polskich spółek na podstawie nieudokumentowanych spekulacji, co w konsekwencji doprowadziło do wyboru gorszej oferty i obniżenia przyszłych przychodów spółki”.

We wrześniu br. Port Gdynia poinformował, że operator promowy Stena Line wygrał przetarg na korzystanie z Publicznego Terminala Promowego na lata 2026–2032.
W przetargu brało udział również konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1 (połączenie kilku polskich operatorów promowych, działających razem pod wspólną marką w celu realizacji projektów i przetargów).

- Posłowie przypomnieli, że pod koniec września br. przeprowadzili w gdyńskim porcie kontrolę poselską i nie otrzymali wówczas dostępu do informacji. Płażyński dodał, że dokumenty dotarły do posłów dopiero kilka dni po kontroli. Po ich analizie – jak stwierdził – nasuwa się jeden wniosek: „bez względu na to, jaką ofertę złożyli konkurenci Stena Line, wygrać nie mogli, bo rozstrzygnięcie było ustalone jeszcze przed przetargiem” - informuje PAP.

Poseł Płażyński powiedział, że z analizy dokumentów przetargowych wynika, iż oferta konsorcjum byłaby korzystniejsza dla gdyńskiego portu. - Polskie konsorcjum złożyło ofertę na przewóz pojemności brutto nie mniejszej niż 45 milionów GT, podczas gdy Stena Line – nie mniejszej niż 43 miliony GT. Konsorcjum zaoferowało gwarantowaną liczbę pasażerów nie mniejszą niż 750 tys., a Stena Line – nie mniejszą niż 700 tys. - wyliczał cytowany przez PAP.

Oświadczenie w tej sprawie wydał Zarząd Portu Morskiego w Gdyni

- Postępowanie dotyczące korzystania z Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia zostało przeprowadzone w sposób transparentny, konkurencyjny i zgodny z obowiązującym prawem, zarówno krajowym, jak i unijnym. Procedura została oparta na szczegółowej specyfikacji postępowania, z którą wszyscy oferenci się zapoznali i zaakceptowali jej zapisy. Postępowanie miało kilka etapów, które pozwalały na precyzyjne przedstawienie oferty i wprowadzenie do niej uwag. Zgodnie z procedurą, każdy z oferentów spotkał się z komisją przed ostatecznym złożeniem ofert na jednakowych zasadach i na równych warunkach - czytamy.

Zarząd dodaje, że konsorcjum Unity Line Limited i Best Ferries Alliance 1 nie było gotowe stawić się w wyznaczonym przez komisję terminie 13 sierpnia br., jednak komisja pozytywnie rozpatrzyła wniosek konsorcjum dotyczący wskazania późniejszego terminu. Do spotkania z konsorcjum doszło 19 sierpnia.

- Oferty oceniano na podstawie jasno określonych kryteriów – gwarantowanej pojemności statków (GT), gwarantowanej liczby pasażerów oraz przedstawionej koncepcji działalności, obejmującej m.in. termin rozpoczęcia obsługi połączenia (1 stycznia 2026 r.) i zastosowania technologii niskoemisyjnych podczas postoju statków w Porcie Gdynia. Wysokość opłat nie była elementem konkurencji, ponieważ wszyscy przewoźnicy korzystający z infrastruktury portowej zobowiązani są do uiszczania tych samych, jednakowych stawek taryfowych. Decydujące znaczenie miała zatem jakość przedstawionej oferty i zdolność do zapewnienia ciągłości działalności terminala od początku 2026 roku - czytamy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni nadal bez drugiego operatora

Intermodal i logistyka

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni nadal bez drugiego operatora

Mikołaj Kobryński 12 września 2025

Nowe połączenie Loconi Intermodal: Gdynia – Łódź

Intermodal i logistyka

Stena Line łączy Gdynię i Karlskronę już od 30 lat

Intermodal i logistyka

Stena Line z umową na żagle rotorowe dla nowego statku Ro-Ro

Inżynieria i innowacje

Innowacyjny statek Ro-Ro dla Stena Line zwodowany [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

OT Port Gdynia podpisał umowę ze szwedzkim armatorem Lakeway Link

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni nadal bez drugiego operatora

Intermodal i logistyka

Publiczny Terminal Promowy w Gdyni nadal bez drugiego operatora

Mikołaj Kobryński 12 września 2025

Nowe połączenie Loconi Intermodal: Gdynia – Łódź

Intermodal i logistyka

Stena Line łączy Gdynię i Karlskronę już od 30 lat

Intermodal i logistyka

Stena Line z umową na żagle rotorowe dla nowego statku Ro-Ro

Inżynieria i innowacje

Innowacyjny statek Ro-Ro dla Stena Line zwodowany [zdjęcia]

Inżynieria i innowacje

OT Port Gdynia podpisał umowę ze szwedzkim armatorem Lakeway Link

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij